رویدادهای هنری ماه

لیلا جدیدی

 

سخن روز:

 

تنها یک راه برای مورد انتقاد قرار نگرفتن وجود دارد: هیچ کار نکن، هیچ چیزی نگو، هیچکس نباش.

 

- ارسطو (۳۸۴-۳۲۲ میلادی)، از فیلسوفان یونان باستان و یکی از مهم ‌ترین فیلسوفان غربی. او شاگرد افلاطون و آموزگار اسکندر مقدونی بود. تالیفات او در زمینه ‌ها و رشته ‌های گوناکون منجمله فیزیک، متافیزیک، شعر، زیست شناسی، منطق، علم بیان، سیاست، دولت و اخلاق است. ارسطو به همراه سقراط و افلاطون از تأثیر گذارترین فیلسوفان یونان باستان بودند.

 

انسان ممکن است یک سال با یک فرد زندگی کند و آن شخص برایش غریبه باشد. می تواند با یک نفر 20 دقیقه وقت بگذراند و تا آخر عمر فراموش اش نکند.

 

- ارویانا فالانچی (۲۹ ژوئن ۱۹۲۹- ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۶) روزنامه‌نگار، نویسنده و مصاحبه گر برجسته سیاسی. او ایتالیایی بود که در شهر فلورانس متولد شد و در سن ۷۷ سالگی در همان شهر درگذشت. وی در دوران جنگ جهانی دوم به عنوان یک چریک ضد فاشیسم فعالیت می‌کرد. آنچه بیش ار هر چیز به معروفیت وی کمک نمود، مجموعه مصاحبه‌ های مفصل و مشهور او با رهبران سرشناسی همچون محمدرضا پهلوی، یاسر عرفات، ذوالفقار علی بوتو، روح‌الله خمینی، ایندیرا گاندی، معمر قذافی و هنری کیسینجر بود.

 

موسیقی....

 

پس از 20 سال، آلبومی جدیدی از گروه پینک فلوید 

بیست سال از انتشار آخرین آلبوم گروه اسطوره ‌ای پینک فلوید می‌گذرد. همسر دیوید گیلمور، خواننده و گیتاریست این گروه اعلام کرد که آلبومی جدید با نام "رودخانه بی‌پایان" در راه است. مسئول روابط عمومی دفتر دیوید صحت این خبر را تایید کرده است.

چهاردهمین و آخرین آلبوم استودیویی گروه پرآوازه پینک فلوید در بهار سال ۱۹۹۴ انتشار یافت.

آلبوم جدید پینک فلوید از جمله دربرگیرنده ‌ی دستاوردهایی است که اعضای گروه در همنوازیهای خود برای تهیه آلبوم "ناقوس جدایی" ساخته بودند. از این رو قطعات آلبوم جدید به نوعی میراث ریچارد رایت، کیبوردنواز پینک‌فلوید که در سال ۲۰۰۸ بر اثر سرطان درگذشت، است.

پینک فلوید را می‌‌توان یکی از پرنفوذترین گروههای راک در جهان دانست. این گروه در سال ۱۹۶۵ پایه گذاری شد و در اواسط دهه هشتاد میلادی نیز با رفتن راجر واترز، دیگر از آن ترکیب جادویی برخوردار نبود. آلبومهای "نیمه‌ی تاریک ماه" و "دیوار" از آثار فراموش ‌نشدنی و تاثیرگذار در تاریخ موسیقی راک محسوب می‌شوند. تا کنون بیش از ۷۰ میلیون نسخه از این دو آلبوم در سراسر جهان به فروش رفته و از این رو از پرفروش‌ ترین آلبومهای پاپ و راک در جهان به شمار می‌روند.

 

دستگیری سه جوان به خاطر ساخت کلیپ "گل برای ایران"

ویدئو کلیپ "گل برای ایران"ˈ که در یکی از شبکه های ماهواره ای پخش شده در باره گل زدن ایران در جام جهانی فوتبال است که برخی از صحنه های آن در مناطقی از شاهرود تهیه شده است.

دو نفر بازیگر فیلم که هر دو 23 ساله هستند و در یک خانه مجردی زندگی می کردند، دستگیر شدند.  همچنین کارگردان 26 ساله این فیلم نیز که در رشته عکاسی فعالیت می کند شناسایی و دستگیر شد و متهمان پس از تکمیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان شاهرود به جوانان و نوجوانان با تاکید توصیه کرد: بدخواهان و دشمنان انقلاب اسلامی از هر حربه ای برای ضربه زدن به کشور استفاده می کنند و جوانان باید آگاه باشند تا در دامهای شیطانی و تبلیغات خوش رنگ و لعاب غرب گرفتار نشوند.

 

دو میلیون دلار برای دست‌ نویس باب دیلن

چرکنویس معروفی از باب دیلن در یک حراجی به بهای دو میلیون دلار به فروش رفت. این بالاترین بهایی است که تا کنون برای آهنگی از موسیقی راک پرداخته شده است.

یاب دیلن نخستین طرح برای ترانه ‌ای به سبک راک را حدود ۵۰ سال پیش روی کاغذ نامه ‌ی یک هتل یادداشت کرده بود. در جلسه حراجی که روز سه‌شنبه (۲۴ ژوئن/۳ تیر) در بنگاه ساثبیز در نیویورک برگزار شد، حدود ۱۵۰ فرد علاقه‌ مند و مؤسسه موسیقی شرکت کردند.

سرانجام دست ‌نوشته ‌ی ترانه ‌سرای نامدار به قیمت ۲ میلیون دلار به فروش رسید.

کارشناسان انتظار داشتند که دست ‌نوشته ‌ی باب دیلن طرفداران زیادی داشته باشد، اما به خاطر کسی خطور نمی‌کرد که به این بهای بالا فروخته شود.

ترانه "مثل سنگی غلتان" در تاریخ موسیقی راک جایگاهی ویژه دارد. این ترانه را باب دیلن در سال ۱۹۶۵ زمانی که تنها ۲۴ سال داشت، سُرود. متن ترانه ماجرای دختری بانزاکت است که در خیابان با ولگردی بی‌سروپا روبرو می‌شود که برای او پدیده ‌ای کاملا غریبه است؛

 

چه حسی دارد

چه حسی دارد

بی سرپناه بودن

بی نام و نشان بودن

مثل سنگی غلتان...

 

تا امروز دست‌ نوشته‌ های جان لنون، آهنگساز معروف گروه بیتلها، به گران‌ ترین قیمت فروخته شده بود.

باب دیلن همواره از جنبش مدنی در آمریکا حمایت کرده است. او در سال ۲۰۱۲ از دست باراک اوباما، رئیس جمهور، نشان آزادی را دریافت کرد.

 

فیلم....

 

فیلمی  بازگو کننده  ۳۵ سال ممنوعیت آوازخوانی زنان در ایران

در سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم مونترال که از ۲۱ اوت تا اول سپتامبر ۲۰۱۴ در کانادا برگزار می‌شود، فیلمی با نام "سرزمین بدون آواز" ساخته آیت نجفی درباره ۳۵ سال ممنوعیت آوازخوانی زنان در ایران  به نمایش درمی ‌آید. این نخستین پخش نمایش جهانی این فیلم  مستند است و قرار است در جشنواره ‌های دیگر و همچنین سینماهای پاریس نیز اکران شود.

در این فبلم تماشاگر نه تنها با مشکلات برگزاری کنسرت زنان در ایران آشنا می‌شود، بلکه با زنان هنرمند بیشتر از پیش همدلی می‌کند.

جشنواره فیلم مونترال از سال ۱۹۷۷ کار خود را آغاز کرده و تنها جشنواره سینمایی در آمریکای شمالی است که از سوی انجمن تهیه‌ کنندگان جهان به رسمیت شناخته شده است. این جشنواره از سال ۱۹۹۵ تاکنون در مرکز سینما امپریال برگزار می‌شود و به سینمای اجتماعی ایران هم توجه ویژه ‌ای دارد. سال گذشته، از سینماگران ایرانی فیلمهای "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" ساخته روح‌اله حجازی، "تاج محل"، ساخته دانش اقبا شاوی، "برگریزان"، ساخته علی جابر انصاری و... به نمایش درآمد. در سال جاری تنها فیلم 90 دقیقه ای "سرزمین بدون آواز" محصول آلمان و فرانسه است در این جشنواره پذیرفته شده است.

 

شکایت کرده شمالی به سازمان ملل به خاطر فیلم آمریکائی

کره شمالی در نامه ای به سازمان ملل متحد، از فیلمی که قرار است با مضمون توطئه ترور کیم جونگ اون، رهبر آن کشور در آمریکا اکران شود، شکایت کرده است.

جا سونگ نام، نماینده پیونگ یانگ در سازمان ملل طی یک شکوائیه نوشته است؛ تولید و پخش فیلم کمدی "مصاحبه"در حکم "آشکارترین شیوه حمایت (مالی) از تروریسم و اقدام به جنگ" است.

مضمون فیلم این است که دو ژورنالیست معروف آمریکایی به مصاحبه با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی می روند و سپس سی آی اِ به آنها دستور می دهد که او را بکشند.

 

تاتر......

 

"آی با کلاه، آی بی‌کلاه" ساعدی در تئاتر سنگلج

پس از 35 سال نمایشی از زنده یاد غلامحسین ساعدی در تاتر سنگلج به روی صحنه می رود. به نظر می آید که مدیران وزارت ارشاد با اجرای این تاتر موافت کرده باشند. از آنجائی که کارگزاران دولت روحانی بار‌ها، تلویحاً از غارت کشور در دولت پیشین گلایه کرده ‌اند، می توان با توجه به اشاره ساعدی به این نکته در تاتر مذکور، به علت این سخاوتمندی غیر مترقبانه پی برد.

"آی با کلاه، آی بی‌کلاه" یک نمایش تمثیلی است. ساعدی در این نمایش نشان می ‌دهد که اگر روشنفکران به مردم دروغ گویند، چگونه در بی‌ تفاوتی مردم، محله و به یک معنا کشوری غارت می‌شود. یکی از جذاب ‌ترین شخصیتهای متعدد این تاتر مردی روی بالکن است که به شکل ثمثیلی روشنفکران را نمایندگی می‌کند.

جعفر والی، بازیگر عرصه تئاتر و سینما،  می گوید؛ هنگامی که در سال ۱۳۴۶ "آی با کلاه، آی بی‌کلاه" به صحنه آمد، احمد شاملو، شاعر بزرگ ایران با دیدن این نمایش گفت: "آدم خجالت می‌کشد وقتی می ‌‌آید و این نمایش را می‌ بیند، چون با واقعیت وجودی خودش روبرو می‌شود."

به گفته جعفر والی، او از میان نمایشنامه ‌های غلامحسین ساعدی دو نمایشنامه را به مرکز هنرهای نمایشی پیشنهاد داده است: "چوب به‌دستهای ورزیل" که بر اساس آن داریوش مهرجویی فیلم "گاو" را ساخت و در سال ۱۳۴۸ به نمایش درآورد و دیگری "آی با کلاه، آی بی‌کلاه" که در سال ۱۳۴۶ به کارگردانی خود والی و بازی عزت‌الله انتظامی، پرویز فنی‌زاده، علی نصیریان، منوچهر فرید و مهین شهابی روی صحنه آمد. در سالهای دهه چهل هم فیلم "گاو" سینمای ایران را از برخی لحاظ متحول کرد و هم "آی باکلاه، آی بی‌کلاه" تحولی در تئاتر ایران به وجود آورد.

 

تلوبزیون.....

 

تقلب و کپی برداری "صدا و سیما" جمهوری اسلامی رسوای جهان شد

پخش یک سریال از شبکه سه تلویزیون ایران، که کپی "تقریبا کاملی" از سریال پرطرفدار آمریکایی با نام "خانواده مدرن" است در رسانه ‌های غربی مورد توجه  قرار گرفت. جای شگفتی نیست که نسخه جمهوری اسلامی با مقداری سانسور همراه باشد. در این راستا، زوج همجنس‌ گرایی را که در "خانواده مدرن " با یکدیگر زندگی می‌کنند، از داستان حذف و برای قرار گرفتن در محدوده خط قرمز جمهوری اسلامی، به جای آن یک زوج دوجنس ‌گرا قرار داده‌ اند.

نشریه تایم در خبری در وبسایت خود نوشته است که سریال "هفت سنگ" کپی تقریبا کاملی از سکانس به سکانس سریال "خانواده امروزی"، با همان حرکت دوربین و شوخیها است. نشریات دیگری همچون گاردین، میرر، سیدنی مورنینگ هرالد و هافینگتون پست نیز خبر این کار تقلیدی را پوشش داده‌اند.

 

جایزه صلح ناشران آلمان به جرون لنیر اهدا می‌شود

جایزه ناشران آلمان که یکی از مهمترین جوایز ادبی و فرهنگی در این کشور به شمار می‌رود، به جرون لنیر، نویسنده ۵۴ ساله آمریکایی، اهدا می‌شود. لنیر یکی از پیشگامان و پیشتازان تحقیق در فضای مجازی، شایسته دریافت جایزه صلح سال ۲۰۱۴ معرفی شد.

جرون لنیر پیشینه ‌ای طولانی در حوزه فنآوری کامپیوتر دارد و از همکاران پژوهشهای مایکروسافت نیز هست. یکی از کتابهای او به نام "شما ابزار نیستید"، اثرات منفی اینترنت در جامعه معاصر را به چالش می‌کشد. وی در این کتاب خطراتی را نشان می‌دهد که جامعه باز ما را تهدید می‌کند و به یادمان می ‌آورد که اگر جامعه قدرت ساماندهی خود را از دست دهد، انسانها با وجود مزایای دسترسی به تنوع و آزادی، در حد تعلق به دسته‌ بندیهای دیجیتالی تقلیل می‌یابند. لنیر می‌گوید؛ دنیای دیجیتال باید ساختاری بیابد که هم حقوق فردی را محترم شمارد و هم مشارکت همگانی را ترویج کند. جرون لنیر در آثار خود به شکاف فزاینده میان انسان و ابزار و همچنین تقابل دنیای واقعی و دنیای مجازی می‌پردازد.

 

شعر.....

 

گیسو شاکری برای کودکان فلسطینی ام

زیتونها خشکیده اند

بر شاخه های بی برگ

کبوتران در آبی آسمان

پرپر شدند

و

چشمهای بی گناه تو

که در آسمان بجای پرنده

خمپاره ای در پرواز یافت

ویرانی

ویرانی

ویرانی

تابلوی صلح !

کبوتری پرپر شده است

با شاخه ی خشکیده ی زیتونی خونین

همه ی زنگهای جهان

از صدای غلطیدن

اشک تو

برخاک

چنان به صدا در می آیند

که افلاک از شرم

از گردش

می ماند

عدالت!

صدای فریادت

دیوارهای سکوت را می شکند

و انعکاس چشم اشکبارت

کهکشانها را به زیر می کشد

و من این جا

از بی پناهیت

زبانم لال شده است

این همه سبعیت!

 

20 ژوییه 2014

Gissoo.shakeri@gmail.com

 

 

*

بیدارم

مهرداد محمدي نيا

 

بیدارم

مي ماليده به خون

رگهاي پاريدن را

انتظار خون

چکيدن را

مي چکد تاب تحمل

به لبريز پياله ها

مي ريزد

 

بريز

قطره هاي وجودت را

بريز

آخرين خودت را

بريز

ماسيدن انتظارَت را

بريز

 

مي لغزد پياله بر لبم

بريز

تا غروب شب،مست بيدارم

بريز

 

*

ترسو ها

استاد عالی پیام (هالو)

 

چرا این گونه از موی زنان، ارشاد می ترسد؟

از این موی رها گشته به دست باد می ترسد؟

لباس تیره در بر کن، لباس قهوه ای، مشکی

چرا؟ چونکه طرف از رنگهای شاد می ترسد

کند نابود آثار تمدنهای پیشین را

از آنچه آورد تاریخ را در یاد می ترسد

 

به یاسوج از نماد آریو برزن و شمشیرش

و در ساری هم از سرباز قوم ماد می ترسد

چنان چون طالبان که می هراسیدند از بودا

رفیق ما هم از سنگ و گچ و فولاد می ترسد

فقط باید ببوسی دست و گویی بل، بله قربان

از اندیشه، از استدلال، از استعداد می ترسد

 

بزن خود را به آن راه و بگو چیزی نفهمیدم

که او از هر که دو هزاری اش افتاد می ترسد

هم از سرخی گل ترسد، هم از سبزی برگ آن

از آن سروی که محکم جای خود ایستاد، می ترسد

نه تنها از زبان سرخ و از سر های سبز ما

از آن دیگی که بوی قورمه سبزی داد می ترسد

 

زمانی می هراسید از تجمعهای میلیونی

ولی امروزه روز، از تک تک افراد می ترسد

کسی که منطق او داد و فریاد است و فحاشی

برای چه خودش از واژه ی فریاد می ترسد؟

بزن بر فرق ما تا می توانی تیشه ی خود را

عزیزم، کوه کی از تیشه ی فرهاد می ترسد؟

 

گذشت آن دوره ای که می رمید آهو ز صیادان

کنون از سایه ی خود نیز هر صیاد می ترسد

کبوتر می کند پرواز هم بال پرستو ها

و جغد از اینکه رفته هیبتش بر باد می ترسد

زمانی می رمید از چوب و باتوم آنکه می فهمید

ولی حالا چماق از کله ی پر باد می ترسد

 

ندارد ماهی آزاد خوف از تور ماهیگیر

کنون قلاب و تور از ماهی آزاد می ترسد

نمی ترسد دگر شمشاد از داس و تبر زیرا

که امروزه تبر از قامت شمشاد می ترسد

بلی جانم، گذشت آن دوره و امروزه لولو هم

چنین از بچه های این خراب آباد می ترسد

 

خدایا می شود روزی رسد گویند ای هالو

ببین وارونه شد، مادر زن از داماد می ترسد

بخند ای هموطن، قهقه بزن ، این خنده ها خاری ست

به چشم آنکه از این قلبهای شاد می ترسد.

بازگشت به صفحه اول ایران نبرد

بازگشت به صفحه نبردخلق